Jak na osvětlení firemní kanceláře a k počítači? Rady, tipy, návod.
07. 08. 2024
Stropní svítidla UGR<19 Závěsná svítidla UGR<19 Podhledová svítidla UGR<19 LED panely UGR<19 s potlačením oslnění Stolní kancelářské lampy Stojací kancelářské lampy Světla do pracovny
Jaké světlo do kanceláře k počítači?
Neoslňující, dostatečně intenzivní, ve správném směru bez stínů. Takové by mělo být správné osvětlení do kanceláří. A to není vše, mělo by mít také vhodnou teplotu světla, vysoký index podání barev a další vlastnosti. V tomto textu komplexně vše okolo světel do kanceláří rozebereme a zaměříme se i na další prostory, které s kancelářským prostředím souvisí, jako jsou jednací místnosti a recepce.
- Předpisy a normy pro osvětlení firemní kanceláře
- Jaké jsou požadavky na intenzitu světla v kanceláři?
- Příklad výpočtu osvětlení kanceláře.
- Jakou barvu světla v kanceláři?
- Jaké jsou požadavky na činitel podání barev v kanceláři?
- Jaké jsou požadavky a činitel oslnění v kanceláři UGR?
- Příklady řešení osvětlení administrativních prostor
- Osvětlení konferenční a zasedací místnosti
- Osvětlení recepce
- Stolní kancelářské lampy
- Jaké jsou možnosti ovládání osvětlení kanceláře?
- Jaké jsou roční náklady na elektrickou energii pro osvětlení kanceláře?
- Jak spořit náklady na elektrickou energii v kanceláři?
1. Základní předpisy a normy pro osvětlení kanceláře. Hladina osvětlení, teplota světla, index podání barev
Hladiny osvětlení v kancelářích stanovuje ČSN EN 12464-1 Světlo a osvětlení – Osvětlení pracovních prostorů - Část 1: Vnitřní pracovní prostory. Při zmínce této normy se pozornost většinou soustředí na tzv. osvětlenost. Tato norma se ale zabývá i dalšími vlivy, jako je rozložení jasu, oslněním, směrovostí světla, podáním barev a barevným tónem světla, míháním světla a v neposlední řadě denním světlem. Pro stanovení hladiny osvětlení, se vychází z charakteru činností, které v kanceláři probíhají.
2. Jaké jsou požadavky na intenzitu světla v kanceláři?
Osvětlenost kanceláře, je základní požadavek na kancelářské osvětlení. Hladiny osvětlenosti v kanceláři, stanovuje příslušná ČSN EN pro různé pracovní činnosti takto:
Tabulka hladin osvětlenosti pro různé druhy činností v kanceláři:
Referenční číslo | Druh činnosti | Střední hladina osvětlenosti Em (lx) | Činitel oslnění UGR | Minimální požadavek na index podání barev Ra |
3.1 | zakládání dokumentů, kopírování atd. | 300lx | UGR<19 | Ra80 |
3.2 | Psaní, psaní na stroji, čtení, zpracování dat | 500lx | UGR<19 | Ra80 |
3.3 | Technické kreslení | 750lx | UGR<16 | Ra80 |
3.4 | Pracovní stanice CAD | 500lx | UGR<19 | Ra80 |
3.5 | Konferenční a zasedací místnosti | 500lx | UGR<19 | Ra80 |
3.6 | Recepce | 300lx | UGR<22 | Ra80 |
3.7 | Archivy | 200lx | UGR<25 | Ra80 |
3. Příklad výpočtu osvětlení kanceláře
Hladiny osvětlení, rovnoměrnost, kontrasty, jasy a další hodnoty přímo souvisí s produktivitou práce. Proto by provozovatel nejen kancelářských, ale i dalších průmyslových, skladových, obchodních prostor i bez požadavků zmíněné normy ve vlastním zájmu měl dbát na zrakovou pohodu ve vztahu k prováděným činnostem. Splnění požadavků uvedených parametrů zjistíme výpočtem osvětlení, které zohlední podmínky daných prostor a uvažovaných svítidel.
Pro lepší názornost předkládáme ukázku výpočtu osvětlení kanceláře o rozměrech 5,4 m × 3,6 m a výškou stropu 2,8 m, kde pro střední hladinu osvětlenost 500 lx vychází 6 ks svítidel typu LED panel s příkonem 40 W, tedy v dané místnosti je pro zajištění minimální střední hladiny osvětlenosti Em 500 lx potřebný příkon 240 W (cca 12,35 W/m2).
Vedle uvedených hladin osvětlení je nezbytné, jak už jsme zmínili, zohlednit i další parametry osvětlení, kam patří: teplota světla, index podání barev a činitel oslnění.
4. Jaké jsou požadavky na teplotu - barvu světla v kanceláři?
Volba barevného tónu je záležitostí psychologie, estetiky a toho, co se považuje za přirozené. Volba závisí na úrovni osvětlení, barevné úpravě místnosti a nábytku, klimatickém pásmu a na oblasti použití.
V horkých klimatických podmínkách se preferuje chladnější barevný tón, zatímco v chladnějším podnebí se upřednostňuje teplejší barevný tón světla.
V našich klimatických podmínkách je pro osvětlení kanceláře preferována neutrální teplota světla, v rozmezí 3800 K až 5300 K, typicky se výrobci soustřeďují na teplotu 4000 K.
5. Jaké jsou požadavky na činitel podání barev v kanceláři?
Pro zrakový výkon, pocit celkové a duševní pohody je důležité, aby barvy předmětů a lidské pokožky v prostředí byly podány přirozeně, věrně a tak, aby lidé vypadali přitažlivě a zdravě. Bezpečnostní barvy musejí být vždy rozlišitelné jako takové (viz také ISO 3864). Pro objektivní charakteristiku vlastností světelných zdrojů z hlediska podání barev byl zaveden index podání barev Ra. Maximální hodnota Ra je 100. Tato hodnota se zmenšuje se zhoršováním jakosti podání barev.
Světelné zdroje s indexem podání barev menším než 80 nesmějí být použity ve vnitřních prostorech, v nichž osoby pracují nebo pobývají dlouhodobě. Výjimky lze připustit v některých místech nebo při některých činnostech (např. při osvětlení vysokých hal), musí se však udělat vhodná opatření k zajištění lepšího podání barev. Proto je podle ČSN EN 12464-1 tabulka 5.3 pro kanceláře stanovena minimální hodnota indexu podání barev na Ra 80.
6. Jaké jsou požadavky a činitel oslnění v kanceláři UGR?
UGR (Unified glare rating) je další parametr, který je podmínkou pro osvětlení kanceláří a práci s počítačem. Hodnotu UGR uvádí výrobce osvětlení na štítku svítidla, nejčastěji v podobě např. UGR<19, nebo lze hodnotu v daných podmínkách změřit jasoměrem.
Pro práci v kanceláři, nebo s počítačem je požadován index oslnění max UGR<19.
Stropní antiglare svítidla s potlačením oslnění UGR<19:
Stropní antiglare svítidla s potlačením oslnění UGR<19
Závěsná antiglare svítidla s potlačením oslnění UGR<19:
Další nabídka závěsných svítidel s potlačením oslnění UGR<19
Antiglare LED panely s potlačením oslnění UGR<19:
LED panel antiglare UGR<19 s potlačením oslnění
7. Příklady řešení osvětlení administrativních prostor
Osvětlení kanceláře
7.1. LED panely do kanceláře a pro práci s počítačem.
Nejběžnější řešení osvětlení kanceláří je pomocí tzv. LED panelů, instalovaných buď do tzv. kazetových stropů, nebo jsou LED panely instalovány na strop pomocí montážního rámu.
Předností LED panelů je nízká pořizovací cena, přitom mají přijatelnou účinnost, dlouhou životnost. V současnosti je standardem osvětlení kanceláře a práci s počítačem provedení LED panelů s činitelem oslnění UGR<19. V případě potřeby se mohou dodávat ve stmívatelném provedení například ve spojitosti se senzory přítomnosti, a proto se pro osvětlení kanceláří a dalších administrativních prostor LED panely osvědčily.
LED panely do kanceláře pro práci s počítačem doporučujeme s činitelem oslnění max. UGR<19.
K vizuálně atraktivním patří LED panely imitující slunečnou oblohu s oblaky. Toto řešení výrazně oživuje prostředí a uvolní atmosféru v daném prostoru.
LED panely lze dodat i v podobě různých segmentů pro vizuální nebo architektonické ztvárnění daných prostor.
Jak na osvětlení domácí kanceláře? Kompletní průvodce, rady a tipy. |
7.2. Stropní a závěsná svítidla z hliníkových profilů do kanceláře pro práci s počítačem.
Osvětlení kanceláře a práci s počítačem pomocí svítidel z hliníkových profilů patří mezi další oblíbené řešení. Svítidla z hliníkových profilů, lze jednak instalovat na strop, nebo zavěsit, pomocí lankových závěsů.
Výhodou profilových světel je možnost sestavení do souvislých linií někdy dlouhých i desítky metrů, nebo do různých obrazců, které jsou napájeny z jednoho místa. Svítidla z hliníkových profilů, lze dodat v provedení buď svítících jenom dolů, nebo svítících nahoru a dolů. Nepřímé osvětlení svítící nahoru vytváří dojem příjemného, měkkého, ateliérového osvětlení a pocitově zvětšuje prostor. Podle provedení svítidla můžete samostatně ovládat složku svítící dolů a nepřímou svítící nahoru.
Závěsná svítidla z hliníkových profiů pro práci s počítačem s potlačením oslnění UGR<19.
Lineární svítidla z hliníkových profilů:
Kruhová a čtvercová svítidla z hliníkových profilů:
Svítidla z hliníkových profilů
Ukázka realizace osvětlení kanceláří pomocí kruhových designových svítidel a lineárních svítidel z hliníkových profilů osvětlující jednotlivá pracoviště.
7.3. Stojací kancelářské lampy
Další možností k osvětlení kanceláří a práci s počítačem je použití stojacích kancelářských lamp. Ty mohou jednoduchým způsobem vyřešit osvětlení v místech, kde by jinak bylo zajištění potřebných hladin osvětlení komplikované. To jsou například prostory, kde není možno svítidla instalovat, či zavěsit na strop, jako třeba místa s vysokými stropy, nebo památkově chráněné a klenuté stropy.
Největší předností stojacích lamp je snadná instalace – jedná se o přenosnou stojací lampu, kde instalaci zvládne i laik. Vlastní připojení napájení je ze zásuvky 230V. Kancelářské stojací lampy bývají vybaveny vypínačem, nebo dle provedení i stmívačem, popřípadě senzorem přítomnosti. Senzor přítomnosti jednak automaticky nastavuje hladinu umělého osvětlení v závislosti na podílu denní složky a dále po opuštění pracoviště – není zaznamenáván pohyb osob v prostoru kolem stojací lampy – světlo automaticky zhasne a tím šetří spotřebu elektrické energie. Tímto vzniká možnost individuálního ovládání osvětlení podle obsazenosti pracoviště a není potřeba svítit v celém prostoru. Je to vhodné pro místa, jako jsou velkoplošné kanceláře. Pro osvětlení kanceláře, nebo práci s počítačem je požadován index oslnění max UGR<19 a většina stojacích kancelářských lamp tyto parametry splňuje.
Ukázka stojací lampy k počítači s potlačením oslnění UGR<19.
Stojací kancelářské lampy pro práci s počítačem:
8. Osvětlení konferenční a zasedací místnosti
Pro osvětlení jednací místnosti platí požadavek na hladiny a kvalitu osvětlení stejně jaké jsou vyžadovány pro osvětlení kanceláří, tedy střední hladina osvětlenosti Em 500 lx, činitel oslnění max UGR<19, index podání barev Ra 80.
Ukázka realizace osvětlení jednací místnosti pomocí svítidel z hliníkových profilů sestavených do tvaru obdélníku.
Na dalším obrázku je osvětlení jednací místnosti pomocí centrálního lineárního svítidla vyrobeného z hliníkového profilu zavěšeného nad jednacím stolem.
Svítidla z hliníkových profilů mohou být také ve tvaru prstenců.
Závěsná svítidla tvaru prstence:
Závěsná svítidla tvaru prstence
9. Osvětlení recepce
Pro osvětlení firemní recepce je vyžadována střední hladina osvětlenosti Em 300 lx, činitel oslnění max UGR<22 a index podání barev Ra 80.
Vzhledem k tomu, že se jedná obvykle o reprezentační firemní prostor, pak vedle technických parametrů potřebných k zajištění potřebných hladin osvětlení se volí vizuálně atraktivní designová svítidla, která dotváří estetický dojem z daného prostoru. Velmi často se pro vytvoření uvolněné atmosféry firemní recepce používají dekorativní stolní nebo stojací lampy a podobně.
Ukázka realizace osvětlení podnikové recepce pomocí lineárního svítidla z hliníkového profilu.
Recepce může být velmi působivě a elegantně osvětlena také pomocí bodovek do sádrokartonu.
Na další fotografii je vidět osvětlení firemní recepce pomocí závěsných svítidel retroindustriálního designu.
10. Stolní kancelářské lampy
Jako doplňkové osvětlení kancelářských prostor se používají stolní lampy. Minimální výkon LED stolní kancelářské lampy doporučujeme alespoň 6W LED, teplota světla pro práci je vhodná neutrální 4000 K. Aby bylo možno přisvítit správné místo, pak jsou ideální stolní lampy se dvěma rameny. Pro zajištění stability se používají stolní lampy přichycené k desce stolu pomocí svěrky. Další skupinou jsou nástěnné stolní lampy buď se dvěma rameny, nebo provedení pantograf.
Stolní kancelářské lampy:
Další typy stolních lamp:
Stolní LED lampy Moderní stolní lampy Stolní stmívatelné lampy Stolní designové lampy Stolní lampy a nabíječkou pro telefon Bankéřské lampy Stolní lampy s lupou Stolní pracovní lampy Lampy na čtení
11. Jaké jsou možnosti ovládání osvětlení kanceláře?
K hospodárnému a účelnému provozu osvětlení kanceláře patří bezesporu dobře navržené a provedené ovládání osvětlení.
Ergonomie ovládání osvětlení kanceláře
K základním podmínkám dobrého ovládání osvětlení patří ergonomická funkčnost – ovládací prvky jsou na místech, kudy lidé přichází nebo odchází z pracoviště a na dalších komunikačních trasách.
Logika ovládání osvětlení kanceláře
Další přehlíženou věcí je logika a intuitivnost ovládání osvětlení. Tedy i když je osvětlení například u vstupů do místností, pak nelogické uspořádání vypínačů nebo jejich zmatečný nadbytek či nemožnost ovládání jednotlivých sekcí kanceláře podle obsazenosti nakonec způsobí, že se rozsvítí vše i v aktuálně neobsazených oblastech.
12. Jaké jsou roční náklady na elekrickou energii pro osvětlení kanceláře?
Náklady na osvětlení kanceláře v současnosti díky úspornému LED osvětlení většinou nesehrávají podstatnou roli, přesto bycho měli mít alespoň rámcový přehled o nákadech na osvětlení kanceláře. Jako příklad vezmeme již zmíněný příklad výpočtu osvětlení pro kancelář uvedený v bodu 3, s rozměry 5,4 m × 3,6 m a výškou stropu 2,8 m, kde pro střední hladinu osvětlenost 500 lx vychází 6 ks svítidel typu LED panel s příkonem po 40 W na svítidlo. To znamená, že v dané kanceláři, je pro zajištění minimální střední hladiny osvětlenosti Em 500 lx potřebný příkon 240 W (cca 12,35 W/m2). Pokud v kanceláři budete svítit v pracovní dny po dobu 6 hodin (260 dnů v roce), pak spotřeba elektrické energie bude 374,40 kWh (výpočet 0,24 kWh × 6 h/den × 260 pracovních dnů). Roční náklady na spotřebu elektrické energie za osvětlení při sazbě cca 8,- Kč/kWh (průměrné ceny 08/2024) budou činit 2.992,- Kč.
13. Jak spořit náklady na elektrickou energii v kanceláři?
Automatizace ovládání osvětlení kanceláře
Jak v malých, tak ve velkoplošných kancelářích lze s úspěchem využít automatizaci ovládání osvětlení.
Obdobné výstražné štítky v záplavě dalších nařízení v podstatě vnímá už jen šéf. Proto je dobré ovládání osvětlení svěřit automatizaci, kde hladinu osvětlení lze řídit pomocí senzorů přítomnosti (nezaměňovat se senzory pohybu), které vyhodnocují intenzitu denního světla v kanceláři a současně sledují přítomnost lidí v daném prostoru. Pokud je hladina podílu denního osvětlení dostatečná, nebo pokud dojde k opuštění pracoviště, pak světlo automaticky zhasne.
Komplexnější systémy dokážou automatizovaně nastavovat hladinu osvětlení v závislosti na hloubce místností tak, aby v celé ploše kanceláře byla hladina osvětlení v kombinaci s denním osvětlením co nejrovnoměrnější a současně docházelo k úsporám elektrické energie. V případě potřeby lze automatiku jednoduchým přepnutím pomocí vypínače vyřadit a svítit v celé ploše kanceláře jednotně.
Senzory - čidla přítomnosti řídí účinně úspory elektrické energie v kanceláři.