Jak správně instalovat zemní svítidla? Rady, tipy, návod.
03. 06. 2010
Základní pravidla pro montáž zemních svítidel.
Kvalitě instalace zemních svítidel je třeba věnovat zvláštní pozornost. Ačkoli se to na první pohled nejeví, v případě instalace zemních svítidel ve venkovním prostředí se v našich podmínkách jedná o elektrické zařízení vystavené mimořádným klimatickým podmínkám. Jednoduchým důkazem je skutečnost, kdy zejména po zimním období evidujeme zvýšený počet reklamací v důsledku rosení, nebo dokonce plného zatečení vody do zemního svítidla. Z velké části je příčinou reklamace nesprávná montáž, nebo použití svítidla, které do našich klimatických podmínek není vhodné.
Zemní svítidla
Příčiny zatečení, či rosení zemních svítidel jsou následující:
1. Nedostatečná drenáž pro odtok vody v prostoru pod zemním svítidlem.
2. Chybná montáž zemního svítidla.
1. Nedostatečná drenáž pro odtok vody v prostoru pod zemním svítidlem.
Většina zemních svítidel je dodávána v krytí IP67. To znamená odolnost krytí svítidla proti zaplavení vodou po dobu maximálně 30 minut a současně výškový tlak vody nesmí být vyšší než 1m.
Není-li drenáž pro odtok vody pod zemním svítidlem dobře provedena, pak se v prostoru pod svítidlem může shromáždit voda jak vidíme na snímku.
V případu nedostatečného odtoku vody, nebo jen vysoké vlhkosi v prostoru pod svítidlem pak vlhkost do svítidla pronikne skrze kabelovou vývodku napájecího kabelu. I při snaze o dobré utěsnění montérem na stavbě, se vlhkost do svítidla "napumpuje" periodickým provozním zahřátím a ochlazením svítidla. Řada výrobců si tento problém uvědomuje a proto zemní svítidla dodává s již připraveným a z výroby dobře zatěsněným napájecím kabelem, nejčastěji délky cca 1m. Nedoporučujeme originální kabel měnit. Spoj kabeláže se provede mimo svítidlo pomocí zemní spojovací krabice.
Zemní spojovací a odbočné elektromontážní krabice.
Zemní spojovací a odbočné elektromontážní krabice IP67, IP68
Jak na správné provedení vlastní drenáže zemního svítidla?
Jedná-li se o instalaci zemního svítidla například do trávníku či záhonu, kde svítidlo nebude vystavováno pojezdu vozidel, pak postačí zhotovit pod svítidlo vhodnou drenáž odvádějící dešťovou vodu. Vyhloubí se jáma kde se její velikost volí podle absorbce podkladu (větší v jílovitém ale propustném podloží, méně ve štěrkovém, vsákavém podloží), na dno drenážní jámy se umístí štěrk pro zajištění rozptýlení a zajištění absorbce stékající dešťové vody do podloží. Nad tímto trativodem lzee umístit např. novodurová trubka s objemem cca dvojnásobku objemu svítidla ale nejlépe tak, aby trativod dosahoval pod zámrznou hloubku, Na vrchol této trubky se nasadí svítidlo s boxem tak, aby povrch svítidla byl mírně nad terénem a při děšti byl umožněn odtok vody směrem od svítidla a ne do prostoru pod svítidlem. Dále je nezbytné vyhodnotit to, aby zemní svítidlo nebylo v místě přirozeného koryta dešťové vody vznikající při intenzivním dešti.
Nákres montáže zemního svítidla se štěrkovým drenážním podkladem. Štěrkový trativod má být nejméně stejného objemu jako je objem vlastního svítidla.
V případech, kdy se jedná o montáž zemních svítidel do nevsákavých podkladů (beton, skála), nebo hydroizolačně ošetřených podkladů jako jsou terasy, betonové chodníky a podobně, je třeba zajistit odtok vody stékající kolem zemního svítidla kanalizačním potrubím.
Jak postupovat, jestliže nemáme možnost zhotovit odvodnění zemních svítidel?
Exisuje omezená nabídka plochých svítidel, instalovaných na povrch, kde není potřebné zapuštění svítidla. Tato svítidla se instalují na povrch. ideální jsou případy jako je terasa, dlažba a podobně.
Zemní svítidla instalovaná na povrch, bez montážního boxu
Zemní svítidla pro instalaci na povrch
2. Statická nosnost zemního svítidla.
Dalším aspektem životnosti zemního svítidla je odolnost zemního svítidla proti zátěži. Zemní svítidla u kterých není uvedena hodnota nosnosti tzv. "statické zátěže" se má na mysli tzv. "pochozí odolnost". U zemních svítidel kde statická nosnost uvedena je, se nedoporučuje umístění svítidel na místa průjezdu vozidel. Toto platí i pro nízké nájezdové rychlosti na svítidlo. V minulosti výrobci zemních svítidel v technickém listu zemních svítidel uváděli hodnotu zátěže při maximální rychlosti, např.: 10kN / při max rychlosti pojezdu 10km/h. Toto se však vyjma speciálních svítidel používaných třeba na přechodech pro chodce atd. v praxi neosvětčilo a výrobci u zemních svítidel uvádí jen maximální statickou zátěž, např.: "Statická zátěž max 1T", kde je míněna zátěž působící v celé ploše svítidla.
Pojezdová a pochozí zemní svítidla odolávající statické zátěži:
Pojezdová a pochozí zemní svítidla odolávající statické zátěži
V případech, kdy zemní svítidlo vystaveno pojezdu vozidel je navíc třeba zemní svítidlo uložit do betonového základu tak, aby svítidlo bylo v komunikaci fixováno proti pohybu vlivem sil způsobených nájezdem vozidel a nedošlo k vytržení svítidla z montážního boxu vlivem trakce vozidla - záběru kol.
Dále je nutno dbát také na to, aby menohlo dojít k odstavení vozidla kolem na rozsvícené zemní svítidlo. Zejména v minulosti u žárovkových a výbojkových zemních svítidel mohla teplota povrchu skla svítidla dosahovat hodnot, kdy může dojít k poškození - tavení či zapálení pneumatiky automobilu.
![]() |